lørdag den 13. september 2014

USA - Vancouver Island - Canada

Vi sluttede af i USA i en anden del af Olympic National Park inden vi tog færgen fra Port Angeles til Victoria på sydøstspidsen af Vancouver Island. En smuk gammel, meget velholdt og velfungerende færge, som i tidernes morgen har fragtet indvandrere fra Europa til USA og Canada. Så med et histoprisk vingesus gik vi glade og forventningsfulde i land i Canada. På forhånd havde vi booket to nætter i denne smukke og velholdte by, så vel ankommet og efter en god nats søvn besluttede vi os for at "udforske" byen med en tur rundt i en dobbeltdækker à la Londonmodellen. Vort hotel lå meget centralt, så det var meget nemt at komme rundt også på gåben. En lille sejltur i en charmerende lille sag fra den ene del af havnen blev det også til og lidt havneromance med musik og sang af en lokal troubadur, blev afslutningen på endnu en dejlig og begivenhedsrig dag. Vejret var iøvrigt også super- ca. 22 grader.

Turister halvvejs toppen

Toppen af Mount Olympic

En slapper i  skoven
Bjørnevagten.

Venter på færgen til Canada

Canada - Victoria / Vancouver Island.

Havnen i Victoria

En totempæl som vidner om indflydelse og påvirkning af tidligere tiders 1. People, Indianerne, der desværre idag ikke er særlig anerkendte og mange steder lever et usselt liv nederst på rangstigen i forskellige reservater i det nordvestlige USA og Canada.

Parlamentet for Vancouver Island.

Havnetaxa.

Den Kinesiske bydel i Victoria.

Vandflyvere i Victoria havn.

Fra Victoria gik turen videre ad vestkysten til Port Renfrew og østover gennem øen mod Lake Cowichan, hvor vi gjorde et lille pitstop ved søen for at få lidt mad og ellers bare nyde udsigten, der var storslået. Herefter en lang  køretur gennem skov og udkig til floder indimellem. Vi var lige ved at kede os lidt, da der pludselig ca. 100 meter foran os i vejsiden dukkede en sort skikkelse op- puha! En bjørn. Vi troede næsten ikke vore egne øjne- men sandt var det og da vi senere på turen fortalte det til nogle vi mødte, var flere ret overraskede og nogle havde aldrig selv set en bjørn! så glade var vi og Leif viste mod og mandshjerte til at kaste sig ud af bilen og jage bjørnen væk!!!!! Vi var jo lidt usikker på, om den var sulten- så.......

Port Renfrew

Duncan - Cowichan Bay.

Vi bookede ind ved Cowichan Bay med udsigt over bugten og nød her smukke solopgange, en dejlig sejltur rundt mellem nogle af øerne, hvor kaptajnen fortalte lidt om bugtens besøg af sæl og ørne. En hyggelig og meget lokal lille by, der til vores store glæde var pionerer for slowfood, dyrevelfærd og meget engageret i økologi og god mad.
Den nærmeste større by Duncan fik vort besøg, da byen er på landkortet på grund af dens mange totempæle med hver sin historie og en kopi af en indianerlandsby.

Solopgang i Cowichan Bay.

De smukke huse på pæle i Cowichan Bay.

Dovne sæler hygger sig på tømmer ved en nærliggende papirfabrik i havnen.

Ørne i Georgia Strædet.
Et smukt majestætisk ørnepar i havnen. " Vores" kaptajn gav os mulighed for at nærstudere ørnene under sejlturen, hvor vi var de eneste, som var med båden på det tidspunkt. En ekstra oplevelse for os som pludselig blev mulig. Fantastisk!
I det hele taget er den lille by ved Cowichan Bay vidunderlig og charmerende på alle måder. Nogle af husene ned til vandet er bygget på pæle og fungerer som en slags husbåde. Meget farverige og smukke. Vi er meget taknemmelig for, at vi fik denne mulighed for at bo her. En mulighed som blev givet af to ekspedienter i en tæppeforretning på hovedvejen, Cowichan Lake Road, hvor vi var på "udkig" efter næste overnatningssted. Ja, det er da skønt at være så heldig indimellem!
Vi har nu besluttet at næste stop skal være Nanaimo med overnatning./ Ella.

Vi er nu ved at pakke ned i Cowichan Bay for at drage videre, men inden skal vi på hvalsafari i en 12 mands hurtiggående motorbåd med 2 stk. 200 HK. motorer - de lover 98 % chance for at se hvaler så vi håber på det bedste. Vejret er flot - ingen vind og høj solskin, så rammerne er i orden - nu mangler vi lige hvalerne.

I after holder vi topmøde ;-) om det næste mål skal være Whistler eller noget helt andet, vi ser hvad dagen bringer.

Og !!! - Jeg så sgu bjørnen - nu mangler jeg hvalen. / Leif.